Friday, May 18, 2018

KALAU AKU BUKAN GURU.......KERANA AKU GURU..........

JIKA AKU BUKAN GURU......
MAKA KERANA AKU GURU......

Jika aku bukan guru
Aku seorang juruterbang
Bebas lepas di angkasaraya

Jika aku bukan guru
Aku seorang peguam
Mendakwa dan membela

Jika aku bukan guru
Aku seorang jururawat
Membalut luka dengan senyuman

Jika aku bukan guru
Aku seorang tentera laut
Setia mengawal perairan negara

Jika aku bukan guru
Aku seorang tukang paip
Biar lecah asal tidak terus basah

Jika aku bukan guru
Aku seorang pakar masak
Arif segala resepi dan rempah

Maka......
Kerana aku guru

Kerana aku guru
Sedia jadi pemandu
Untuk ko-kurikulum muridku

Kerana aku guru
Mendakwa salah muridku
Membela keadilan untuknya

Kerana aku guru
Ku rawat muridku
Ketika luka terjatuh
Ku bakar semangat juangnya

Kerana aku guru
Pantai di ronda
Kerana muridku
ponteng di situ

Kerana aku guru
Paip yang pecah
Ku baiki biar payah
Agar muridku
mandi biarlah basah

Kerana aku guru
Telur yang pecah
Pasti ku masak
Agar muridku tidak lapar
Masa berkhemah
Di luar bilik darjah

Kerana aku guru
Melakonkan seribu watak
Biarpun
seorang pelawak
Pemungut sampah
Agar muridku
Menonton lakonan itu
Menghayati
Watak penuh hikmah

Rajuk muridku
penuh karenah
Ponteng dicari
Biarpun hati marah
Kerana aku guru
Tidak mahu
Muridku beralih arah
biarpun ku tahu
Markahnya sentiasa merah
Namun.....
Aku tetap pasrah
Sepatah ilmu yang dicurah
Pahalanya pasti barakah

Banggalah  .....
Bersyukurlah ....
Kerana aku guru........

InderaPutera AZRi
18 Mei 2018
Kota Kinabalu

No comments:

Post a Comment