Saturday, May 15, 2021

KELADI UNTUK GURU

KELADI  UNTUK GURU




Aku menuruni lembah berlopak itu
Sesekali melompat-lompat dikejari lintah
Biarpun kuyup berlumpur aku harungi 
Demi keladi untuk dipersembahkan
Pada hari mulia untuk guru ku

Dengan kaki berlumpur 
Dan baju kedut seribu 
Ku letakkan keladi hijau itu 
Di halaman rumah cikgu

Setiap petang aku melewati 
Keladi hijau ku berpasu biru
Disirami dibajai sebaris keladi viral itu 
Terasa guru ku menyayanginya 
Lalu aku berkata….
Keladi hijau pasti subur 
Indah  berbunga keemasan 
Itulah harapan kita bersama 
Keladi hijau, aku dan guru ku 

InderaPutera AZRi
16 Mei 2021
( Keladi hijau adalah manifestasi anak bangsa di desa yang ingin sebaris dalam kecemerlangan dengan berkat bimbingan dan kegigihan serta keyakinan bersama pendidik dan masyarakat yang melahirkan harapan untuk ke arah kecemerlangan) 








No comments:

Post a Comment